Starta en webshop: 7 tips för att en lyckad start för din webbutik!

starta webshopDen här artikeln är för dig som vill starta webshop med en liten budget men med en professionell inställning.

Numer är det väldigt enkelt att skapa en webshop.

Men den svåraste delen är marknadsföring, försäljning och att ha rätt inställning för att starta en verksamhet på nätet.

Här är 7 ämnen som vi vill täcka med några praktiska tips OCH tips på inställning när det gäller att starta en webbutik 2019:

(PS. information gällande byråkrati för företagsstart i Sverige och andra juridiska frågor måste du hitta någon annanstans)

1. Starta webshop gratis?

Okej, låt oss börja med det här eftersom många verkar vara googla på hur man startar en webshop gratis.

Du kan börja sälja gratis på nätet, till exempel på marknadsplatser som Tictail (designer eller modeprodukter), eBay eller Tradera.

Eller så finns det program för gratis hemsida (som Wix) som låter dig bygga en butik gratis. Men det är vanligtvis bara reklamprat. Du kan inte skapa en riktig webbutik gratis. Och ärligt talat kommer folk inte att handla på en tvivelaktig webbutik som gjorts gratis. För även butiksadressen är vanligtvis något i stil med ditt-val.tjänsteleverantör.com.

Du vill ha din egen domän, som ditt-val.se.

Och på till exempel Tictail kan du skapa butiken gratis, men det är inte din egen butik då. Det är i princip en marknadsplats där du inte kan bygga ett eget varumärke (vilket är avgörande, särskilt inom designer- och modeprodukter).

Men att starta en webshop är varken dyrt eller svårt:

2. Att starta en professionell webbshop för mycket lite pengar

För endast 5 år sedan hade du varit tvungen att investera tiotusentals kronor för att skaffa en egen webbutik. Du var tvungen att betala någon nörd som kunde alla tekniska saker.

Men idag kan du enkelt bygga en butik med olika nätbaserade system, som Shopify.com. Du behöver inte kunna koda.

I grund och botten måste du köpa 2 saker att skapa en butik:

  1. Ditt domännamn, till exempel dinshop.se (kostar runt 100 kronor per år)
  2. Ett webbhotell från vilken du driver din webshop. Bästa alternativet 2019 är förmodligen Shopify på grund av användarvänlighet och pris (från cirka 300 kronor per månad).

Läs även vår Shopify-artikel för att ta reda på mer. Den har i stort sett blivit ”standard” -plattformen för att starta en webbutik.

Det finns naturligtvis andra butikplattformar på nätet, som Volusion, WooCommerce (vilket är ett tillägg för WordPress), Bigcommerce, Magento och Prestashop. Men Shopify är den mest populära plattformen och har därmed massor av olika butiksteman, appar och andra tillägg. Det finns också mycket stöd och utvecklare tillgängliga om du behöver anpassa din butik ytterligare.

Kostnaderna?

I allmänhet kan du vänta dig att betala runt ett par hundra kronor per månad för att driva en grundläggande (men ändå professionell) webbutik. Om butiken växer sig väldigt stor och du behöver fler funktioner, ökar även utgifterna en aning. Men då tjänar du även mer pengar, så inget att oroa sig för.

Men att driva en professionell webbutik för endast 300 kronor per månad är ingenting. Hoppa över dyra cafébesök eller att äta ute alltför ofta, det är allt.

3. Ett par idéer för produkter och att hitta leverantörer

Vet du inte vad du vill sälja än?

Låt oss brainstorma lite för att hjälpa dig att komma framåt:

Du vill absolut inte sälja Samsung-TV-apparater eller iPhones – det går helt enkelt inte konkurrera med de stora elektronikkedjorna.

Nyckeln till att starta en framgångsrik butik med en liten budget är att specialisera sig. Det betyder till exempel att:

  • Du säljer inte ”kläder”, utan du säljer ”lokalt producerade kläder gjorda av 100% ekologisk bomull”
  • Du försöker inte konkurrera med New Yorker och deras t-shirts för 50 kr, istället skapar du ett intressant varumärke och tar 200 eller till och med 500 kr för en t-shirt
  • Du försöker inte sälja kaffe, kläder och bildelar på din webshop, utan fokuserar på ett ämne

Digitala produkter som e-böcker eller online-kurser är enkla produkter att sälja eftersom du inte behöver oroa dig för att leverera produkterna fysiskt. Om du till exempel redan har en reseblogg eller kanske en matlagningsblogg, kan du sälja en e-bok till din existerande publik.

Du kan även leta efter produktidéer på kinesiska nätshoppingplattformar som Aliexpress och Alibaba. Många startar en dropshipping-webbshop med Shopify och Aliexpress (vilket innebär att du inte fysiskt skickar produkterna själv). Aliexpress är riktad till konsumenter, medan Alibaba endast är för företag. Du kan antingen köpa produkter i större mängder ELLER så kan hitta tillverkare som skapar och anpassar dina egna produkter.

starta webshop leverantörer

Men att göra affärer i Kina är inte enkelt:

Kvaliteten på produkterna kan skilja MYCKET, och de kulturella skillnaderna gör det svårt när man kommunicerar med fabriker. En bra bok om detta ämne är ”Poorly made in China”. Du borde definitivt läsa den om du funderar på att få något tillverkat i Kina. Trots att boken är från 2009 förklarar den ändå den stora affärskultursskillnaden mellan kineserna och västerlänningarna.

Eller så kan du kontakta produktproducenter och leverantörer (i Europa eller var som helst) och fråga dem direkt. Om du till exempel letar efter en fabrik i Ungern, kan du försöka göra en Google-översättning från svenska till ungerska och sedan prova att googla med dessa ord. Ibland kan de till och med ha en hemsida på engelska.

Det finns inget klart svar för hur man hittar leverantörer – man får vanligtvis surfa på internet i många timmar, jämföra, skicka e-post och så vidare.

Du kan också följa trender och agera snabbt på dem. Kommer du ihåg fidget spinnare? Eller hoverboard och alla former av elektriska skotrar, osv. Om du fångar en stor trend kan du snabbt kamma hem pengar. Men dessa saker kommer och går.

Ett tips: om du jagar efter en trend, namnge inte din butik ”fidgetspinnerdude.se” eller liknande, utan snarare något mer brett som låter dig sälja mer än dessa spinnare.

Och ett mer allmänt tips för att avsluta denna del:

Du kommer att ha större chans att lyckas om du säljer något du brinner för och har mycket kunskap om. Om du blir entreprenör på heltid måste du tänka och arbeta inom detta område hela din vakna tid. Ibland även i dina drömmar.

4. Några praktiska tips för att undvika finansiell katastrof

Här är 3 tips om att undvika ekonomiska katastrofer (och undvika stress) när du startar en webshop:

#1: Säg inte upp dig från ditt arbete

Du kan starta en webshop vid sidan av ett vanligt arbete.

Sluta eller minska timmarna på ditt vanliga jobb EFTER att du skapar kontinuerlig försäljning i din online-verksamhet. Annars är det en enorm finansiell risk OCH det kommer att påverka dig mycket. Det kan döda allt det roliga med att starta en webshop.

De flesta företag gör inte vinst under det första eller andra året. Och de flesta företag misslyckas faktiskt. Det är statistiska fakta. Så förvänta dig inte att tjäna pengar på ditt nya företag inom en snar framtid. Men det vackra med internet är att din webshop fungerar passivt (tar order) medan du inte gör det. När du kommer hem från ditt vanliga jobb kan du börja jobba på din webbshop och ta hand om beställningarna.

Det bästa sättet att starta en egen webshop är egentligen att arbeta i en först. Och helst på marknadsavdelningen. Absorbera ny information som en svamp (prata med människor från alla avdelningar, speciellt kundtjänst eftersom de brukar veta kunden bäst) och använd den kunskapen till din egen butik!

#2: Beställ inte 500 t-shirts om du kan komma igång med endast 5

Om du ska få något producerat i en fabrik kräver de vanligtvis ganska stora minsta orderkvantiteter. Men försök att göra en liten order, även om enhetens pris är löjligt högt.

Till exempel:

Låt oss säga att du vill sälja en t-shirt för 300 kr på din nya webbutik.

Om du kan beställa 5 stycken från leverantören för 200 kr/styck eller 500 stycken för 70 kr/styck, är det fortfarande billigare och mer riskfritt med ett set med 5. Det är mycket trevligare att förlora 1000 kr (5*200) än 35 000 kr (500*70) om du inte får några beställningar.

Det spelar ingen roll att du inte gör någon vinst (efter alla utgifter) på de första. Du vill först testa olika produkter och försöka få till den första försäljningen. Om du ser att det finns efterfrågan på din produkt är det dags att skala upp.

#3: Tänk inte ens på att betala lön till någon i början

I början av din entreprenörsresa måste du sköta alla delar i ditt företag.

Du har inte råd att betala lön till någon när det inte kommer in några pengar. Men det du kan göra är att få en affärspartner och dela vinsten om och när beställningarna börjar komma in. Då kommer din partner också att ha en större motivation att göra ett bra jobb.

5. Marknadsföring av din nya webshop – den mest utmanande delen

Människor och särskilt betalande kunder kommer inte att dyka upp ur ingenstans till din webshop.

Så du behöver trafik.

I allmänhet har webbutiker en konverteringsfrekvens på 2–5%. Så av hundra besökare i butiken kanske 2–5 personer köper något. Och det är bara om produkterna och priserna är bra. Och att din webshop ser seriös ut och säker att beställa från.

Så, hur får du trafik till din nya webshop? Här är de vanligaste sätten 2019:

Annonser på Facebook och Instagram:

Du kan rikta in dig på Instagram- och FB-annonser till de personer du tror är dina mest potentiella köpare. Du har förmodligen sett konstiga FB-annonser i ditt flöde som säljer t-shirts med ”Legender är födda i januari!” (om du är född i januari) och andra coola saker.

Influencer-marknadsföring:

Du kan kontakta influencers på Instagram eller andra sociala medier för att samarbeta med ditt varumärke. När du är liten har du förmodligen inte tillräckligt med pengar för de stora stjärnorna. Då kan du börja med mindre influencers som bara har runt 15 000 följare. De är billiga. Vanligtvis kommer mindre influencers exponera din produkt i princip gratis (du skickar bara några gratisexemplar till dem).

SEO (sökmotoroptimering):

Det här är mycket viktigt att behärska. När du optimerar din butik för sökmotorerna (Google), kommer besökarna hitta din butik lättare. När det här är klart, får du gratis och organisk trafik till din webbplats (och inte betalade annonser där du betalar för varje besökare i din butik).

SEM (sökmotormarknadsföring – i grund och botten Google Adwords):

Det här är de annonser du ser i Googles sökresultat. Så om någon googlar efter ”svart ekologisk bomull t-shirt” kan du ha en annons där som väntar på att klickas. Klickpriserna beror på ditt företag (t-shirtklick är billigare än att sälja försäkringar eller snabblån) och hur många konkurrenter det finns. Så du betalar Google för varje besökare som klickar på din annons och kommer till din webbplats.

starta webbutik

Bli ett ”media”:

Låt oss säga att du har en fitnessrelaterad webshop. Du kan starta en blogg där du skriver artiklar (som är sökmotoroptimerade) om träningspass och näringstips eller andra träningsrelaterade saker. Och självklart uppdaterar du dina andra sociala medier med användbart och/eller underhållande innehåll kring det ämne som dina produkter representerar.

Viral marknadsföring: (detta kan göra dig framgångsrik över en natt!)

Då och då träffar webbutiker super mega jackpotten när något blir viralt i sociala medier. Till exempel:

Dollar Shave Club exploderade till ett företag i miljardklassen på grund av en video:

Ett finskt företag som säljer ”Deal with it”-solglasögon blev viralt och order började komma in från hela världen.

starta webshop tips

Squatty potty – en annan korkad produkt men som blev ett seriöst företag på grund av en viral video:

Något som är roligt brukar göra tricket i viral marknadsföring.

6. Grundläggande 3-stegsformel för testning och försäljning av produkter:

Det viktigaste när du startar ett nätföretag är att STARTA.

De flesta planerar och tänker på helt irrelevanta saker innan de ens sätter igång.

Ett sätt att förklara entreprenörskap och starta webshop är att hoppa ner från en klippa och bygga vingar medan du faller ner. Du måste bara hoppa och komma med lösningar på vägen.

Den grundläggande formeln för att få en verksamhet på nätet att växa är följande:

1. Du börjar och försöker få besökare på till din produktsida/-sidor

2. Du får data och feedback.

  • Data innebär att du följer hur många personer som kommer till din butik, vilka produktsidor de besöker, vilka produkter de lägger i kundvagnen, vilka produkter de köper (vilken färg etc.)
  • Feedback: Vad säger folk om dina produkter? Och inte din familj och vänner, utan människor som inte känner dig och som inte har några känslomässiga band till dig. Du vill ha rå feedback från den riktiga marknaden.

3. Du förbättrar produkten och agerar efter data och feedback

Det är en enkel slinga. Du lägger bara upp produkter och ser sedan hur de tas emot på marknaden. Om något fungerar går du ”all in” på den produkten. Du optimerar produktsidan (tar ännu bättre bilder/video, skriver en fantastisk produkttext etc.), gör annonser för den produkten och skapar så mycket trafik som möjligt till den produktsidan.

Har du hört talas om 80/20-regeln?

I webbutiker finns vanligtvis en liten mängd produkter (20%) som genererar större delen (80%) av intäkterna. Det är de kassakor som ger intäkterna, medan andra produkter bara finns för ”dekoration”.

Och om produkten är ett misslyckande fortsätter du oemotionellt till nästa. Därför finns ordstävet ”misslyckas snabbt” i startupvärlden. Du lägger upp saker och får snabbt feedback om det fungerar eller inte. Om du misslyckas snabbt sparar du mycket tid och pengar.

7. När du startar en webbutik (och företag) måste du bli en inlärningsmaskin:

Om du är den nyfikna typen som gillar att lära sig nya saker, har du en mycket större chans att lyckas med att starta en webshop.

Först måste du lära dig alla praktiska saker – allt om dina produkter, hur man bygger butiken och hur man får trafik till den och gör produktsidor som SÄLJER.

Och det är även det bra att lära sig mer om att driva ett företag generellt:

Du kan lyssna på Youtube-videor, podcaster, läsa böcker och bloggar, lyssna på ljudböcker och så vidare. Särskilt på den engelsktalande marknaden finns det MÄNGDER av gratis innehåll att studera. När du lär dig av andra människors misstag behöver du inte upprepa dem själv. Detta kan spara dig många år i tid och tusentals kronor.

Som Warren Buffett sade: ”The more you learn, the more you earn”.

Slutsats

Även om du kanske tror att de stora butikerna redan säljer allt som människor behöver, finns det fortfarande en hel del möjligheter där ute.

Du måste bara vara passionerad av en viss produktnisch och skapa ett intressant varumärke kring det ämnet.

Men sälj inte ditt hus eller sluta jobbet riktigt än.

Börja vid sidan av och försök att komma till den första organiska försäljningen (som inte är en ”stödbeställning” från din mamma). Det är ditt första mål. Släpp all perfektionism och sätt bara igång – oavsett hur klumpigt eller oprofessionellt allt verkar i början.

Vilka är dina största utmaningar eller frågor när det gäller att starta en webshop? Lämna en kommentar nedan!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *